Inkasso för e-handlare

Hur fungerar inkasso för e-handel?

Många e-handlare har ofta låga vinstmarginaler och är beroende av att deras kunder betalar sina varor och tillkommande tjänster och avgifter i rätt tid. Beställda varor som inte hämtas ut av kunden är ett problem som många e-handlare känner igen. I det här avsnittet av Fakturerings- och Inkassoskolan reder vi ut vad som gäller för beställda men ej uthämtade varor.

Både bland e-handlare och bland kunder råder emellanåt osäkerhet om vad som gäller för varor som blir liggande på utlämningsstället. Faktum är att kunden är betalningsskyldig för dessa. Om man som kund ångrar köpet och vill returnera sina varor måste man kommunicera det med e-butiken och följa de anvisningar man får. Det räcker alltså inte att låta paketet ligga kvar på uthämtningsstället för att ångerrätten ska träda in.

Eftersom varorna som ligger på utlämningsställena varken blir betalda eller kan säljas på nytt binder det mycket kapital för dig som företagare. Genom att vara tydlig med vad som gäller för returer redan innan kunden har klickat hem sina varor underlättar du både för dem och för dig själv.

En del e-handlare skickar fakturan med försändelsen. För att de fakturorna ska kunna betalas krävs att kunden har hämtat ut försändelsen. Vårt råd är därför att alltid skicka fakturan separat via post eller e-post.

När förfallodagen passerats är det dags att skicka en påminnelse till kunden men du kan också välja att skicka ett inkassokrav direkt. Vissa ärenden måste tyvärr drivas ända till kronofogdemyndigheten innan skulden betalas.

Ett råd är att samla in person- eller organisationsnumret redan då kunden registrerar sin order eftersom informationen behövs vid kravhantering. I Sverige finns personuppgiftslagen som reglerar hur personuppgifter ska behandlas och det är viktigt att du som e-handlare är medveten om vad som gäller för just din verksamhet.

Med onlinetjänsten Inkassogram skickar du som e-handlare gratis och enkelt påminnelser, inkassokrav och så kallade final notice-brev till kunder som inte hämtat ut sina paket. Läs mer och prova själv!

 

Läs Del 1 – Så här fungerar inkasso

Läs Del 2 – Hur behåller man en god kundrelation vid påminnelse och inkasso?

Läs Del 4 – Den summariska processen

Läs Del 5 – Sälj inte dina fakturor i onödan

Läs Del 6 – Vanliga frågor om kravhantering

Läs Del 7 – Vanliga frågor om Inkassograms tjänst

Läs Del 8 – Så här fungerar moms

Läs Del 9 – Hantering av bestridanden och tvistiga ärenden

Läs Del 10 – Hur ska jag agera när kunderna inte betalar i tid?

Läs Del 11 – Tips för bättre och säkrare affärer

Läs Del 12 – Hur fungerar Efterbevakning?

Läs Del 13 – Hur fungerar Waya score?